به بهانه روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی، نقدی به آینده بزنیم

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۱۹۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۹۰۴
به بهانه روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی، نقدی به آینده بزنیم

 

 

هر سال 27 اردیبهشت، به عنوان روز جهانی ارتباطات و در ایران هفته ارتباطات و روابط عمومی، مراکز علمی، ارتباطی و دانشگاهی، نگاهی به وضع حال و آینده ارتباطات می اندازند و رویکردهای خویش را تبیین می کنند. با آمدن وب 2، جهان شکل دیگری از ارتباطات را تجربه کرد و در این میان، زودتر از آنچه که تصور می شد، به تعبیر کاستلز «آینده پژوهی شبکه ای» (Futures studies Network)، مفاهیم تازه ای از قدرت را در سه گانه «اقتصاد، فرهنگ و جامعه» به همه ما نشان داد و این فصل نوین را در تاریخ علم ارتباطات گشود که؛ «جهان ارتباطی (Global Communications)- رسانه ای شده» به «جهان شبکه ای شده» (Networked world) در حال تغییر و دگردیسی است.

کاستلز در آینده پژوهی شبکه ای، ما را به نکته ای بسیار ظریف رهنمون می کند. به باور او، شبکه ها -هم در جهان مجازی، هم در جهان واقعی- جدای از تأثیراتی که بر عرصه اقتصاد، جامعه و فرهنگ می گذارند، خود به مرحله ای نوین وارد می شوند که از آن می توان به «مولد بودن» یا «قدرت شبکه سازی» یاد کرد.

از آنجا که رسانه ها یکی از پایه های جدی نظریات کاستلز به شمار می آید؛ شبکه های اجتماعی، قدرت «کمپین های رسانه ای و اطلاع رسانی ها» را چندین برابر کرده است، به طوری که شاهد ظهور شرکت های متعدد چند رسانه ای هستیم. اتفاقی که شاید پیش تر، تا این حد شتاب نداشت و از روندی شبکه ای شده با مخاطبانی انبوه برخوردار نبود. امروزه رسانه ها به سرعت قادر هستند به کمپانی های چند رسانه ای به مثابه شبکه ای جدید با نمود قدرت رسانه ای تبدیل شوند.

گرچه امروزه به لطف فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و شبکه های اجتماعی گسترده تر وبازتاب و بازخوردها پرشتاب تر شده اند، اما بی گمان این فناوری ها، به خودی خود، نقش نظام های ارتباطی و رسانه های جمعی و روابط عمومی را برجسته نمی کند. بلکه مکانیزمها به مثابه ابزارهایی هستند که با بهره گیری از آن ها، ما، به عنوان کنشگران و ارتباطات و روابط عمومی درکی عمیق تر از حرفه خود و وظایف خود در جامعه علمی  ایجاد کنیم و این کار با اندیشه پویا و اهتمام  ما امکان پذیر خواهد شد.

امیداست در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام »اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مزین شده است روابط عمومی‌ها به عنوان یکی از ارکان مهم تأثیرگذار در امر اطلاع رسانی و امیدآفرینی، با همیاری گسترده درون و برون سازمانی بتوانند بیش از پیش در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کنند.

روز ارتباطات و روابط عمومی را به طلایه داران اخبار و گزارشات تبریک و تهنیت عرض می نماییم.


 

 

 


( ۱ )

نظر شما :