برگزاری نشست فرهنگی « گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر» در واحد تهران مرکزی

۱۹ مهر ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰ کد خبر : ۱۳۰۵۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۰
همزمان با دهه دوم محرم نشست تخصصی فرهنگی با رویکرد « گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر» در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) واحد تهران مرکزی برگزار شد.
برگزاری نشست فرهنگی « گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر» در واحد تهران مرکزی

 

 

به گزارش روابط عمومی واحدتهران مرکزی، حجت الاسلام ‌والمسلمین امیر عباس عبداللهی، پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: «بحث گفتمان سازی یکی از بحث های رایجی است که پایه و اساس آن باید در دانشگاه باشد ولی متاسفانه در داشگاه به صورت تئوری اجرا نشده است و به جای اینکه ازدانشگاه به جامعه انتقال یابد بیشتر از سطح جامعه به دانشگاه منتقل می شود.»

وی در ادامه افزود:« بحث بر آن است که یک معلم یا دانش آموز  چگونه الگوهای رفتاری را به صورت تئوری در آورده اند و باید دید که در سطح جامعه الگوهای رفتاری چقدر مورد قبول  واقع شده است؟ و چگونه این مبانی رفتاری ومباحث اجنماعی را در قالب زندگی خود پیاده کرده ایم ؟»

 عبداللهی با اشاره به نظریه « گافمن » اظهار کرد: « گاهی صحنه زندگی مثل صحنه تئاتر در نقش یک قاضی هستیم ولی در باب قضاوت آن ، علم و آگاهی نداریم و یا به عنوان پدر ،مادر و یا یک مجرم ظاهر می شویم ولی در آن حیطه ، علم کافی نداریم .» گافمن همچنین می گوید:« یک فرد می‌تواند نقش های مختلفی در جامعه داشته باشد مثلا پدر ،مادر و یا نقش همسر که خیلی از این افراد در اثر تداخل نقش های خود ممکن است دچار تناقض شده و باعث افسردگی و یا خودکشی شوند ، چرا که او نتوانسته است نقشهای خود را درست ایفا کند. »

وی همچنین با تاسی بر سخنان پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه «انسان باید همیشه دنبال علم باشد» تصریح کرد: «پس همه ما دانشجو هستیم ولی آیا روح و رفتار ما رفتار یک دانشجو واقعی است ؟

عبداللهی اذعان داشت: «سرانه مطالعه یک دانشجودر ایران یک ونیم ساعت است که قابل قیاس با کشورهای پیشرفته نیست .

وی افزود: «یکی از مسائلی که در بررسی رفتارها با آن مواجه بوده و در گفتمانها شکست می خوریم ، این است که مخاطب خود را نمی‌شناسیم چرا که مخاطب به عنوان مثال دانشجوتمام وقت خود را در اختیار استاد نمی گذارد متاسفانه در حال حاضر همه درگیر فضای مجازی هستیم . در گذشته اساس خانواده مدور و دایره ای شکل بود و افراد خانواده با هم تعامل و گفتگوداشتند . پس از ظهور صنعت سینما محور خانه ها  تلویزیون شد ومدل خانواده به شکل U درآمد و امروزه با ورود فضای مجازی اساس خانواده به شکل عصا در آمده یعنی انزوای مطلق افراد خانواده،که با هم در یک خانه بوده ولی هر یک داخل گوشی موبایل خود غرق هستند و خیلی از گفتمانهای ما و رفتارها نیز بر همین مبنا است.  بحث فرهنگ و تئوری نمودن یک مولفه در فضای خانه زمان بر است. مثلاٌ در بحث نماز که خانواده ها از این مسئله در مورد فرزند خود شاکی هستند و پیامبر اکرم (ص ) در این رابطه  می فرماید:« باید فرزندانمان را از کودکی به نماز خواندن عادت دهیم .»پس یک شبه نمی شود فرزند را نماز خوان کرد چرا که گفتمان سازی تدریجی است و مثل یک نهالی می‌ماند که ده سال پس از کاشت به بار می نشیند.»

عبداللهی گفت:«روابط بین افراد خانواده ها سرد شده است و والدین تنها وظیفه خود را تامین مایحتاج فرزندان می دانند و ارتباط بین افراد به دلیل مشغله زیاد کم است و به همین دلیل فرزندان درس محبت را از خانواده یاد نمی گیرند و در نتیجه کسب محبت از مهد کودک و مدرسه  و زمانی که وارد دانشگاه می شوند با کوچکترین توجه جذب می شوند.»

پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه بیان کرد: «شرط موفقیت در گفتمان سازی تک بعدی نبودن است .گفتمان سازی باید ارشادی باشد نه اجباری و البته در بیشتر تعاملاتی که داریم بحثها اجباری است و اگر اجباری باشد عکس العمل فرد مقابل را در پی خواهد داشت .»

وی در خاتمه سخنان خود گفت: «برای گفتمان سازی باید قول ، عمل و رفتارمان یکی باشد و دلیل جذب مردم جزیره العرب به اسلام که در یک محیط بدوی و وحشی زندگی می‌کردند قول ، عمل و رفتار پیامبر (ص) بود . پس اگر می خواهیم از یک گفتمان به عنوان یک گفتمان قالب استفاده کنیم باید خود را با گفتمانمان تطبیق دهیم .»انتهای پیام/

 

کلید واژه ها: مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظمامیرعباس عبدالهیاسناد انقلاب اسلامی