برگزاری نشست های تخصصی«ترویج و توسعه فرهنگ نماز به منظور سلامت روان و تعالی خانواده » و « دانشجو و اخلاق مداری در دانشگاه» در واحد تهران مرکزی

۱۴ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۹ کد خبر : ۱۳۳۷۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۲
به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده های هنر و مدیریت واحد تهران مرکزی نشست تخصصی باعنوان«ترویج و توسعه فرهنگ نماز به منظور سلامت روان و تعالی خانواده» و « دانشجو و اخلاق مداری در دانشگاه» برگزار شد.
برگزاری نشست های تخصصی«ترویج و توسعه فرهنگ نماز به منظور سلامت روان و تعالی خانواده » و « دانشجو و اخلاق مداری در دانشگاه» در واحد تهران مرکزی

 

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، در این نشست ریم زمانی اصل استاد دروس عمومی واحد تهران مرکزی در جمع دانشجویان گفت: «فلسفه عبادت انس با خدای تعالی است و در اثر انس با خدا است که انسان به او نزدیک می شود و به کمال و سعادت می رسد. در هر شبانه روز پنج وقت برای نماز قرار داده شده است تا این ارتباط معنوی با خالق هستی قطع نگردد.»

وی افزود: « پس از پذیرش اسلام و قرآن به عنوان دین و کتاب الهى، درمى‏ یابیم که در قرآن و نیز کلمات انبیاى الهى وپیشوایان،تأکید بسیاری براقامه نماز شده است . همچنین نماز داراى جایگاه ویژه‏اى در ادیان الهى است و در طول تاریخ تمامى پیامبران و پیروان آنها به نماز سفارش نموده اند. »

زمانی اصل گفت: «اسلام و قرآن داراى سیستم ترتیبى جهت نیل آدمى به مراتب کمال است که از جمله آنها اقامه نماز مى‏باشد. محور تربیت و تعالى انسان در مکتب اسلام، با توجه به خداوند و در نظر گرفتن موقعیت او و نیز جایگاه خود انسان میسّر است. این توجه با نماز حاصل مى‏شود. نماز هیچ سودى برای خداوند ندارد و اگر هیچ کس در تمامى هستى سر بر آستان او نگذارد، بر دامن کبریایى او گردى نمى‏نشیند. ولى غفلت انسان از خداوند، زمینه سقوط وى به پست‏ترین درجات را فراهم مى‏کند. حال آن که یاد خداوند او را بر طریق مستقیم نگاه مى‏دارد و در طوفان حوادث زندگى و فراز و نشیب آن دست او را مى‏ گیرد. »

وی اظهار کرد: « خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده فرد نقش بزرگی برعهده دارد. ا گر فرداز لحاظ عاطفی و امنیتی درخانواده تامین نشود به انواع مشکلات مبتلا می گردد. دستورات دینی و انجام فرایض و مناسک دینی از نظرروان شناختی نوعی رضایت به انسان می بخشدو دین، آرمان و ارزش ها و معرفت هایی را به انسان القا می کند. نماز استوانه دین و معیارپذیرش عبادت ها و اعمال مذهبی است که اگر با رعایت شرایط انجام شود آثار و برکات فراوانی در سطوح مختلف زندگی به همراه خواهد داشت. »

زمانی اصل در ادامه خاطرنشان کرد: «خداوند حکیم بیش از هرچیز برکارهایی تاکید می فرماید که مهمترین تاثیر را در نزدیک شدن بندگان به داشته باشد،باتوجه به سفارش فراوان آیات و روایات به نماز، روشن است که کاری موثرتر از نماز در سلوک ادمی وجود ندارد. نماز در تربیت اسلامی و باروری اراده انسان و تحقق سبک زندگی اسلامی نقش شگرف و محوری  دارد.»

 وی با تاکید بر اینکه، مهمترین عامل تقویت اراده در انجام واجبات کسب معرفت و انجام خودسازی است، گفت: «با افزایش معرفت و تهذیب نفس و تکرار و تمرین، انسان به جائی می رسد که کارهای خیر برای او به صورت ملکه درمی آید . وقتی انسان به خدا و قیامت باور داشته باشد احساس مسئولیت می کند و در اثر تهذیب نفس، ریاضت، مخالفت با نفس و هوا هوس قوه عاقله او تقویت می شود و انگیزه های غیر الهی در او ضعیف می شود. و در اثرتکرار و تمرین بجایی می رسد که تکلیف خود را به صورت خودکار و منظم سر وقت انجام می دهد.»

برگزاری نشست تخصصی فرهنگی« دانشجو و اخلاق مداری در دانشگاه»

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، در این نشست مرتضی ملکیان استاد گروه دروس عمومی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی با تاکید بر اینکه ،مسائل ارزشی و اخلاق باید در دانشگاه به صورت ریشه ای و بنیادی نهادینه شود، خاطر نشان کرد: «وجود اخلاق در انجام وظایف از جمله شروط لازم در هر حرفه، شغل و محیط اجتماعی می باشد.»

وی افزود: « از آنجا که محیط های آموزشی و آکادمیک و به ویژه دانشگاه وظیفه ای مهم در جهت توانمند سازی افراد و رشد و بالندگی جامعه ایفا می کند، ل این ضرورت در دانشگاه اهمیت بیشتری به خود می گیرد. »

وی با تاکید بر اینکه، رهبری اخلاقی با توانمند سازی دانشجویان رابطه مستقیم و معنادار دارد، گفت: «رهبری اخلاقی در برگیرنده این مفهوم است که دانشجویان بتوانند بدون ترس و با اعتماد به توانایی های خود از آزادی بیان برخوردار باشند و نظرات و افکار بدیع خود را در فضای دانشگاه مطرح کنند و رهبران اخلاقی در دانشگاه بستری را فراهم کنندتا اساتید و دانشجویان در تصمیمات مشارکت کنند، زیرا لازمه ثمر بخشی تصمیم ها تشریک مساعی است . »

ملکیان اظهار کرد: «در محیط های دانشگاهی با توجه به پیش زمینه ها و وجود فرهنگ اسلامی و ایرانی با توجه به اخلاقیات ومسائل اخلاقی برتوانمند سازی در بین دانشجویان می توان عمل کرد. »

وی افزود: «مدیران و مسئولان دانشگاهی الزامات اخلاقی و رهبری اخلاقی را بایستی سرلوحه کار قرار دهند و برای توانمندسازی و ایجاد اخلاق مداری دانشجویان دردانشگاه از این الگو استفاده استفاده نمایند .»

ملکیان گفت: « یکی از ضرورت های اساسی امروزی و به خصوص دانشگاه به عنوان یک نهاد آموزشی و پژوهشی موضوع رهبری است . در این زمینه یکی از رویکردهای جدید که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و ضعف ها و مشکلات مدل های سنتی رهبری را رفع نموده است .»

وی اظهار کرد: « رویکرد اخلاقی در دهه های اخیر به طور جدی در ادبیات مدیریت ،رهبری و اخلاق مداری وارد شده است و مقتضای این نوع از رهبری توسعه استانداردهای اخلاقی برای اداره رفتارهای منابع انسانی و نیز اجرای موثر استانداردهای اخلاقی در رفتار آنان است.»