در یادداشتی مطرح شد؛ بدون سواد رسانه‌ای کافی، مطالبه‌گری اصولی شکل نمی‌گیرد

۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۶۶۶۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۱۴
سواد رسانه‌ای در دنیای رسانه‌های مدرن امروز و با در نظر گرفتن تأثیر متقابل رفتار اجتماعی و حکمرانی و تأثیر رسانه بر این دو مقوله، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری مطالبه‌گری مردم و پاسخگویی حاکمیت دارد.
در یادداشتی مطرح شد؛ بدون سواد رسانه‌ای کافی، مطالبه‌گری اصولی شکل نمی‌گیرد

 

به گزارش  روابط عمومی واحد تهران مرکزی به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرزانه کندلوئی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و رئیس اداره خبر و رسانه واحد تهران مرکزی در یادداشتی نوشت: اگر سواد رسانه‌ای را به‌عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری در نظر بگیریم که ما را در تجزیه‌وتحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای هدایت می‌کند در دنیای رسانه‌های مدرن امروز و با در نظر گرفتن تأثیر متقابل رفتار اجتماعی و حکمرانی و تأثیر رسانه بر این دو مقوله، سواد رسانه نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری مطالبه گری مردم و سامانه پاسخگویی حاکمیت دارد.

تبارشناسی رسانه یکی از بخش‌های مهم سواد رسانه‌ای به شمار می‌رود. شناخت رسانه‌ای که پیام در آن منتشر می‌شود، شناسایی آبشخورهای فکری و پشتوانه‌های مالی، معنوی، سیاسی و اطلاع از سیستم فکری حاکم بر سیاست‌گذاران در یک رسانه به درک نحوه احتمالی تنظیم اخبار و شناسایی عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بر نحوه تنظیم و انتشار خبر منتهی می‌شود.

بدیهی و غیرقابل‌چشم‌پوشی است، رسانه‌ای که دارای حامی (اسپانسر) مالی مشخصی باشد به‌سختی تن به مطالبه گری در مورد آن حامی داده و در برابر نحوه عملکرد منفی آن حامی مطالبه گر باشد زیرا در این صورت امکان بهره‌مندی از این حمایت را از دست می‌دهد.

رابطه حامی، حمایت شونده و بسیاری موارد مشابه دیگر نشان می‌دهد عوامل مختلف بر شکل‌گیری شکل و نحوه کنش‌های مطالبه گرانه یک فرد یا گروه اثر مستقیم دارد و دراین‌بین مخاطب به‌عنوان کنش پذیری که در اثر مشاهده محتوا و دریافت پیام رسانه‌ای منتشرشده، این ظرفیت را دارد که خود به یک کنشگر و یا حتی مطالبه گر تبدیل شود.

لذا باید در حداقل آگاهی عمومی از جریان سواد رسانه‌ای باشد تا بتواند از جهات مختلف یک پیام را تجزیه، تحلیل و مورد کنکاش قرار دهد و در مورد پیوستن به زنجیره مطالبه گری یا تبدیل‌شدن فعالانه به کنش گر، تصمیم درست را بگیرد و از حالت مصرف‌کننده صرف محتوای رسانه‌ای خارج شود.

در عصری که رسانه‌ها دارای ابعاد وسیع و پرشماری شده‌اند که تخصص در این ابعاد گاهی از عهده افراد بیرون است، باید مجموعه‌هایی به وجود بیایند تا با گفت‌وگو در مورد سواد رسانه‌ای و بررسی رسانه‌ها، نقش هدایت‌گری را بر عهده بگیرند و از این رهگذر بتوان حداقل برای ثبت در تاریخ، عملیات رسانه‌ای را تحلیل و نسبت به جنگ روانی واکنش مناسب نشان داد.

حاکمیت‌ها در عصر رسانه‌های مدرن باید فکری برای ایجاد فضای مناسب فکری و رسانه‌ای برای مردم انجام دهند تا در سایه آموزش، درک و مهارت‌یابی در سواد رسانه، از ایجاد موجهی کاذب مطالبه گری ِ کور و یا جهت‌دار جلوگیری شود. اساساً بدون سواد رسانه‌ای مطالبه گری اصولی شکل نگرفته و به‌مرور با سو استفاده‌های احتمالی از احساس مسئولیت عمومی برای کنشگری کاذب، شوق کنشگری مردم نیز به سردی می‌گراید. انتهای پیام/

کلید واژه ها: فرزانه کندلویی سواد رسانه ای مطالبه گری حاکمیت


( ۳ )

نظر شما :